phone2310.202015     mailΑυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.mapΧάρτης

● Συνάντηση και ενημέρωση των εκπαιδευτικών των σχολείων του δήμου Νεάπολης-Συκεών για τα προγράμματα που υλοποιεί το Κέντρο Πρόληψης «ΠΥΞΙΔΑ» για την πρόληψη των εξαρτήσεων και την προαγωγή της ψυχικής υγείας των νέων
     
     Πρόσκληση στους διευθυντές και εκπαιδευτικούς των σχολείων να απευθύνονται στην «ΠΥΞΙΔΑ», για κάθε ζήτημα που προκύπτει στις σχολικές κοινότητες, απηύθυνε ο δήμαρχος Σίμος Δανιηλίδης κατά τη συνάντηση των επιστημονικών στελεχών του Κέντρου Πρόληψης με τους διευθυντές και καθηγητές Γυμνασίων και Λυκείων του δήμου Νεάπολης-Συκεών.
     Στη συνάντηση, που πραγματοποιήθηκε σήμερα το πρωί στα γραφεία της «ΠΥΞΙΔΑΣ», παρουσιάστηκαν τα κοινωνικά προγράμματα που υλοποιεί ο δήμος για τη στήριξη των οικογενειών, όπως επίσης και τα προγράμματα που θα υλοποιήσει η «ΠΥΞΙΔΑ» το τρέχον σχολικό έτος στα Γυμνάσια και Λύκεια για την πρόληψη των εξαρτήσεων και την προαγωγή της ψυχοκοινωνικής υγείας. Αυτά περιλαμβάνουν θεματικά εργαστήρια για τα Δημοτικά, τα Γυμνάσια και τα Λύκεια, Ομάδες Στήριξης Εφήβων, Συμβουλευτικές Ομάδες για τους γονείς, όπως και πολλές άλλες δράσεις.
    Ακολούθησε πλούσια συζήτηση, με τους διευθυντές και καθηγητές των σχολείων να μοιράζονται προβληματισμούς και δυσκολίες που αντιμετωπίζουν καθημερινά στο σχολικό περιβάλλον, όπως και τρόπους αντιμετώπισης, ενώ εκφράστηκε η ανάγκη για διεύρυνση της συνεργασίας με το Κέντρο Πρόληψης σε όλα τα επίπεδα.
 
«Γνώση και κριτική σκέψη…»
     Όπως ανέφερε ο Σ. Δανιηλίδης, «εκτός από το ζήτημα της τοξικοεξάρτησης υπάρχουν και άλλα σοβαρά θέματα, όπως η κατάχρηση του διαδικτύου, ο σχολικός εκφοβισμός, τα προβλήματα στο οικογενειακό περιβάλλον, για τη διαχείριση των οποίων οι εκπαιδευτικοί μπορούν να βρουν πολύτιμη στήριξη στην ‘‘ΠΥΞΙΔΑ’’». «Είναι μεγάλη ευτυχία για μάς, τόνισε χαρακτηριστικά, να έχουμε αυτόν τον οργανισμό που είναι ο καλύτερος στη χώρα, με βάση μετρήσιμους δείκτες, από τον οποίο δεκάδες χιλιάδες γονείς και εκπαιδευτικοί έχουν λάβει πολύτιμη στήριξη μέσα από τα προγράμματά του».
     Αναφερόμενος στην αντιμετώπιση των εξαρτήσεων ο δήμαρχος Σίμος Δανιηλίδης υπογράμμισε τη σημασία της πρόληψης που «είναι η ελπίδα της παγκόσμιας κοινότητας για την αντιμετώπιση της χρήσης ουσιών». «Η καταστολή δεν φέρνει αποτέλεσμα. Όσο δυναμώνει, δυναμώνουν και τα δίκτυα διακίνησης ουσιών. Μόνο αν εφοδιάσουμε τα παιδιά και τους εφήβους μας με γνώση και κριτική σκέψη θα μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε το φαινόμενο. Η επένδυση στην πρόληψη αποτελεί επένδυση για την κοινωνία και τη χώρα», πρόσθεσε με εμφατικό τρόπο.
     Στη μεγάλη συνεισφορά του Κέντρου Πρόληψης για την αντιμετώπιση αλλά και την πρόληψη των προβλημάτων που προκύπτουν στα σχολεία, σε επίπεδο μαθητών, εκπαιδευτικών, όπως φυσικά και σε επίπεδο οικογένειας, στάθηκε ο αντιδήμαρχος Παιδείας και Κοινωνικής Πολιτικής Μιχάλης Βουλγαρίδης, εκφράζοντας την πεποίθησή του ότι η «ΠΥΞΙΔΑ» θα επιτελέσει το σημαντικό της ρόλο και τη νέα σχολική χρονιά.
     Από την πλευρά της, η Μάρω Βασσάρα, Αναπλ. Προϊσταμένη του Τμήματος Κοινωνικής Προστασίας του δήμου και του Κέντρου Πρόληψης ΠΥΞΙΔΑ, ενημέρωσε τους Διευθυντές για τα κοινωνικά προγράμματα του δήμου Νεάπολης-Συκεών και υπογράμμισε την ανάγκη να προχωρήσει άμεσα η ζωτικής σημασίας συνεργασία της «ΠΥΞΙΔΑΣ» με την εκπαιδευτική κοινότητα, από την αρχή της σχολικής χρονιάς, προκειμένου να μη χαθεί πολύτιμος χρόνος.
 
pyxida sxoleia 1p pyxida sxoleia 2p pyxida sxoleia 3p pyxida sxoleia 4p pyxida sxoleia 5p

 Γράφει η Χρυσάνθη Κολύβα,

Κλινική Ψυχολόγος, Στέλεχος του Κέντρου Πρόληψης «ΠΥΞΙΔΑ»

 

Οι ραγδαίες αλλαγές όσον αφορά στη δομή του θεσμού της οικογένειας κατά τις τελευταίες δεκαετίες, καθώς και τα νεώτερα ερευνητικά δεδομένα σχετικά με τις διαστάσεις της ανθρώπινης συμπεριφοράς, ιδίως κατά την παιδική ηλικία, μας φέρνουν καθημερινά αντιμέτωπους με κρίσιμα ερωτήματα που αναφέρονται στο καίριο ζήτημα της γονικής επάρκειας.

Αποτελεί, πλέον, κοινό τόπο ότι ο πυρήνας της συναισθηματικής δομής ενός παιδιού διαπλάθεται μέσα από τις επαναλαμβανόμενες αλληλεπιδράσεις με το βασικό πρόσωπο φροντίδας.

Από τις πρώτες μέρες της ζωής, και καθ’ όλη τη διάρκεια της παιδικής ηλικίας, ο νέος οργανισμός τροφοδοτείται διαρκώς με εμπειρίες ικανοποίησης ή ματαίωσης, αποδοχής ή απόρριψης, συναισθαντικότητας ή επίκρισης. Πρόκειται για ιδιαίτερα σημαντικά μαθήματα, που ενσταλάζουν στο παιδί διαφορετικά συναισθήματα για τον εαυτό και τα οικεία του πρόσωπα, και διαμορφώνουν το στίγμα της συμπεριφοράς του σε κάθε σφαίρα της ζωής.

Σύμφωνα με τα δεδομένα αυτά, ως «επαρκής» ή ψυχικά «κατάλληλος» γονέας περιγράφεται ο γονέας εκείνος που είναι σε θέση να συμβάλλει με σταθερότητα και συνέπεια στην ανάπτυξη της «βασικής εμπιστοσύνης» του παιδιού του: το πόσο δηλαδή ασφαλές και αποτελεσματικό αισθάνεται το ίδιο, και σε ποιο βαθμό βιώνει τον κόσμο στον οποίο μεγαλώνει ως φιλικό και αξιόπιστο.

Θα πρέπει να είναι κάτι περισσότερο από αυτονόητο ότι το κατά πόσο ένας γονέας προσφέρει στο παιδί του αυτά τα ψυχικά εφόδια συνδέεται κυρίως με την ψυχική υγεία και τη συναισθηματική συγκρότηση του ιδίου, όπως αυτή έχει οριστεί από το οικογενειακό ιστορικό και την έως τώρα ενήλικη εξέλιξη.

Συμβαίνει συχνά να αναλαμβάνουν την ευθύνη του γονικού ρόλου άνθρωποι που δεν διαθέτουν τις προϋποθέσεις να είναι ψυχικά επαρκείς, όπως για παράδειγμα χρήστες εξαρτησιογόνων ουσιών, άνθρωποι που υποφέρουν από κατάθλιψη ή άλλες μορφές ψυχικών διαταραχών, ή ακόμη και άνθρωποι ανώριμοι, που ζουν μια ζωή χαοτική και χωρίς στόχους.

Σε όλες αυτές τις περιπτώσεις τα παιδιά παραμελούνται αναπόφευκτα συναισθηματικά, ενίοτε δε και σωματικά. Αξίζει να σημειωθεί ότι η  καθημερινή παραμέληση μπορεί να αποβεί πιο καταστροφική από την εμφανή κακομεταχείριση, εφόσον η πρώτη συμβαίνει κατά κόρον σε αποδεκτά κοινωνικά πλαίσια, και ως εκ τούτου παραμένει συχνά μη αναγνωρίσιμη ή συγκαλυμμένη.

Κρίσεις υπερβολικού άγχους, ανεξέλεγκτες φοβίες, προεξάρχουσα αρνητική συμπεριφορά, κοινωνική απόσυρση ή υπερέκθεση σε επικίνδυνες συμπεριφορές συνιστούν συχνά λόγους ανησυχίας σχετικά με την ψυχική υγεία ενός παιδιού ή εφήβου.

Η παροχή συναισθηματικής αγωγής συνιστά αποδεδειγμένα πλέον την καλύτερη ασπίδα ενάντια στα συναισθηματικά τραύματα που μπορεί να συνεπάγεται η ψυχικά ελλιπής διαπαιδαγώγηση ενός παιδιού λόγω της πρώιμης απώλειας του ενός γονέα αφενός, ή λόγω των ψυχικών δυσκολιών που συχνά χαρακτηρίζουν τους γονείς αφετέρου.

Όσον αφορά στους ενηλίκους, καίρια θεωρείται η έγκαιρη αναγνώριση συναισθηματικών αντιδράσεων και συμπεριφορών που πιθανόν είναι να παραπέμπουν σε ψυχικές δυσλειτουργίες, ενίοτε δε και διαταραχές.

Η διαδικασία απόκτησης παιδιών εγείρει εξαιρετικά έντονα συναισθήματα, τα οποία συχνά ανάγονται σε ασυνείδητες, μη άμεσα αναγνωρίσιμες εμπειρίες της παιδικής ηλικίας του ίδιου του γονέα. Μέσα από την παροχή οργανωμένης ατομικής και ομαδικής συμβουλευτικής και θεραπείας δίνεται στους ενδιαφερόμενους η δυνατότητα να κατανοήσουν και να αποδεχτούν τις εμπειρίες αυτές, ώστε να διαχωρίσουν την παιδική τους ηλικία από την αντίστοιχη των παιδιών τους και να αναλάβουν το γονικό τους ρόλο με μεγαλύτερη επιτυχία.

Σε μια χρονική συγκυρία που χαρακτηρίζεται από την κατάρρευση του αυτονόητου σε όλα τα επίπεδα, ακόμη και αυτός ο φυσικός ρόλος του γονέα τίθεται σε κρίση: ταυτόχρονα με τη γέννηση ενός παιδιού «γεννιέται» κι ένας γονέας, και δεν παύει να αναπτύσσεται και να επανακαθορίζεται καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής του.

Με μεγάλο ενδιαφέρον παρακολούθησαν δεκάδες γονείς την εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε χθες στο Κέντρο Πρόληψης «ΠΥΞΙΔΑ» με θέμα «Η ψυχική υγεία των παιδιών και ο ρόλος των γονιών».

 

Οι συμμετέχοντες γονείς, σε συνεργασία με τα επιστημονικά στελέχη της «ΠΥΞΙΔΑΣ», είχαν την ευκαιρία να προσεγγίσουν το θέμα μέσω εργασίας που πραγματοποιήθηκε σε ομάδες, ενώ ακολούθησε εκτεταμένη συζήτηση σχετικά με την έννοια της ψυχικής υγείας και της ψυχικής ασθένειας, όπως αυτή συναντάται στην καθημερινή ζωή.

 

Ακόμα, προβλήθηκαν αποσπάσματα από δύο ταινίες που έθιξαν το θέμα της ψυχικής διαταραχής και της γονεϊκότητας.

 

Η συζήτηση έκλεισε με την επισήμανση των βασικών στοιχείων που χαρακτηρίζουν τον «καλό» και «επαρκή» γονέα, ακόμη και σε περιπτώσεις που υπάρχουν ψυχικές δυσκολίες.

syzitisi 1 syzitisi 2