phone2310.202015     mailΑυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.mapΧάρτης

♦ 467 ομαδικές και ατομικές παρεμβάσεις - 3.902 ωφελούμενοι! ♦ Σίμος Δανιηλίδης: Ο τίτλος του καλύτερου Κέντρου Πρόληψης δικαιωματικά ανήκει στην «Πυξίδα»

 

 

Με έναν πλούσιο απολογισμό δράσης και δυναμικών -όσο και αποτελεσματικών- παρεμβάσεων αποχαιρέτησε το 2022 το Κέντρο Πρόληψης «Πυξίδα», τα επιστημονικά στελέχη της οποίας έχουν επιδράσει καταλυτικά για μια ακόμη χρονιά στην καταξίωση του φορέα ως κρίσιμου κοινωνικού εταίρου στον αγώνα της πρόληψης της χρήσης εξαρτησιογόνων ουσιών και στην ενίσχυση της ψυχικής υγείας των μελών της κοινότητας.
Να σημειωθεί ότι η διαχρονική δράση και η ποιότητα των υπηρεσιών της «Πυξίδας», από το έτος ίδρυσής της (1998) έως και σήμερα, είναι αυτά που εδραίωσαν τη θέση του Κέντρου Πρόληψης στην τοπική κοινότητα, αλλά και στο πανελλήνιο ως ένα από τα καλύτερα Κέντρα Πρόληψης, με τη… φήμη της να επεκτείνεται και εκτός ελληνικών συνόρων. Χαρακτηριστικές είναι οι τελευταίες περιπτώσεις που στη μια Πολωνοί και Ρουμάνοι εκπαιδευτικοί επισκέφθηκαν τις εγκαταστάσεις της όπου ενημερώθηκαν από τα στελέχη της «Πυξίδας» πάνω σε προγράμματα πρόληψης εντός και εκτός σχολικής κοινότητας, με έμφαση σε αυτές που αφορούν τους ανηλίκους και το περιβάλλον τους. Στην άλλη περίπτωση, δε, στελέχη της «Πυξίδας» επισκέφθηκαν την Κύπρο, μετά από πρόσκληση, όπου και εκπαίδευσαν λειτουργούς πρόληψης στο πρόγραμμα πρόληψης της χρήσης ψυχοτρόπων ουσιών στα σχολεία "Ξέρω τι ζητάω" για να αξιοποιηθεί στις παρεμβάσεις πρόληψης στα Κυπριακά σχολεία.
Η δράση της «Πυξίδας» για το 2022 περιλαμβάνει 467 ομαδικές και ατομικές παρεμβάσεις που υλοποιηθηκαν, με τους ωφελούμενους να ανέρχονται στα 3.902 άτομα διαφόρων ηλικιών.
«Πρόκειται για μια ακόμη πολύ πλούσια και παραγωγική χρονιά που τιμά ιδιαίτερα τα στελέχη της ‘‘Πυξίδας’’, στην οποία δικαιωματικά ανήκει ο τίτλος του καλύτερου Κέντρου Πρόληψης στη χώρα μας. Η προσφορά της στην κοινωνία είναι ανεκτίμητη, και ιδιαίτερα στις μαθητικές κοινότητες και στους νέους, οι οποίοι σ’ αυτούς τους δύσκολους καιρούς βρίσκονται αντιμέτωποι με όλο και περισσότερες και επικίνδυνες προκλήσεις», δηλώνει ο δήμαρχος Νεάπολης-Συκεών, και πρόεδρος της «Πυξίδας», Σίμος Δανιηλίδης. Όπως τονίζει, «η πρόληψη των εξαρτήσεων από ουσίες και η προαγωγή της ψυχοκοινωνικής υγείας, όπως ασκούνται έτσι με μεθοδικότητα και επιστημονικότητα από τα στελέχη της ‘‘Πυξίδας’’, στα οποία αξίζουν συγχαρητήρια, μπορούν να θωρακίσουν την κοινωνία απέναντι στους κινδύνους που διαρκώς πολλαπλασιάζονται, αλλά ταυτόχρονα να υποστηρίξουν τους συνανθρώπους μας στην αναζήτηση διεξόδων στα ενδεχόμενα προβλήματα που τους απασχολούν. Για αυτό δεν θα πρέπει κανείς να διστάζει να απευθύνεται στο Κέντρο Πρόληψης, και κυρίως δεν πρέπει να διστάζουν οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί να την αξιοποιούν για να βοηθήσουν τα παιδιά και τις οικογένειες τους και να προστατεύσουν την εύρυθμη λειτουργία των σχολικών μονάδων μακριά από περιστατικά ενδοσχολικής βίας και χρήσης ουσιών».

Ο απολογισμός
Και το μήνυμα αυτό του δημάρχου, όπως καταγράφεται από τα απολογιστικά στοιχεία της «Πυξίδας», βρίσκει μεγάλη απήχηση στις σχολικές κοινότητες, όπου οι παρεμβάσεις του Κέντρου Πρόληψης πολλαπλασιάζονται σταθερά, έχοντας πραγματοποιηθεί μέσα στο 2022 συνολικά 102 παρεμβάσεις με 1.429 ωφελούμενους μαθητές και μαθήτριες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και 453 εκπαιδευτικούς.
Με έδρα, λοιπόν, τον δήμο Νεάπολης-Συκεών, και συγκεκριμένα τις Συκιές, οι εξειδικευμένοι επιστήμονες «όργωσαν» και το 2022 όλη την περιοχή ευθύνης δράσης, που απλώνεται στους δήμους Νεάπολης-Συκεών, Λαγκαδά και Βόλβης, συμπεριλαμβανομένων των στρατοπέδων. Πρόκειται για μια έκταση συνολικού πληθυσμού περίπου 149.322, ενώ απευθύνεται συνολικά σε 323.883 μαθητές, 2.955 εκπαιδευτικούς και σε 238 σχολεία (όλων των βαθμίδων).
Συγκεκριμένα, μέσα στο έτος που αποχαιρετίσαμε, το Κέντρο Πρόληψης «Πυξίδα» υλοποίησε:
• 9 Ομάδες Γονέων με ωφελούμενα 121 άτομα,
• 32 εκδηλώσεις Ενημέρωσης Γονέων με ωφελούμενα 888 άτομα,
• 81 παρεμβάσεις για Μαθητές και Μαθήτριες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης με ωφελούμενους 1.429 μαθητές και μαθήτριες,
• 21 παρεμβάσεις στα σχολεία για τους Εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης με ωφελούμενους 453 άτομα,
• 17 παρεμβάσεις για Επαγγελματίες Ψυχικής Υγείας με ωφελούμενα 286 άτομα,
• 5 παρεμβάσεις για Παιδιά και Εφήβους με ωφελούμενα 30 άτομα,
• 7 εκδηλώσεις ευαισθητοποίησης της Κοινότητας με ωφελούμενα 310 άτομα,
• 295 περιστατικά Συμβουλευτικής Ενηλίκων με ωφελούμενα 385 άτομα.

«Ο πήχης ψηλότερα…»
«Στόχος όλων μας είναι η δράση της ‘‘Πυξίδας’’ να γίνεται κάθε χρόνο και πλουσιότερη. Αξιοποιώντας τη συσσωρευμένη εμπειρία και γνώση, μα κυρίως την αστείρευτη διάθεση των συνεργατών μας, δεν σταματούμε να ανεβάζουμε τον πήχη όλο και ψηλότερα, φιλοδοξώντας να διευρύνουμε και να εμπλουτίσουμε την προσφορά της στην κοινωνία», δηλώνει ο αντιπρόεδρος του Κέντρου Πρόληψης, και πρόεδρος της ΚΕΥΝΣ, Δημήτρης Απατσίδης.
Κι αυτό βρίσκει την πλήρη εφαρμογή του στον καταρτισμό του προγράμματος δράσεων και προγραμμάτων που εκπονήθηκε για το 2023, και ο οποίος «αγκαλιάζει» όλες τις κοινωνικές διαστρωματώσεις.
Σύμφωνα με τον ετήσιο προγραμματισμό δράσεων, ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί σε Βρεφικούς και Παιδικούς Σταθμούς, στα Νηπιαγωγεία, στα Δημοτικά Σχολεία, στα Γυμνάσια, στα Λύκεια και στα ΕΠΑΛ, με παρεμβάσεις πρόληψης που θα εκπαιδεύσουν και θα στηρίξουν παιδαγωγούς και εκπαιδευτικούς στον παιδαγωγικό τους ρόλο και στη διαχείριση της Ομάδας Τάξης και θα τους βοηθήσουν να λειτουργήσουν ως πολλαπλασιαστές πρόληψης, αλλά και σε μαθητές και μαθήτριες ιδιαίτερα στη φάση της εφηβείας κατά την περίοδο της οποίας οι νέοι έρχονται σε επαφή με τις ουσίες κι αντιμετωπίζουν πολλές προκλήσεις.
Στο κέντρο του ενδιαφέροντος της «Πυξίδας» βρίσκονται βεβαίως και οι γονείς για τους οποίους προγραμματίζονται Ομάδες Γονέων και πλήθος ενημερωτικών εκδηλώσεων με διευρυμένη θεματολογία και ειδική μέριμνα για γονείς που καλούνται να αντιμετωπίσουν επιπλέον δυσκολίες στη διαπαιδαγωγηση των παιδιών (π.χ. μονογονείς, γονείς παιδιών με ΔΕΠΥ). Αυξημένες προβλέπονται και οι δράσεις στην κοινότητα με έμφαση στους εφήβους και στους νέους, αλλά και στους ανθρώπους-κλειδιά των τοπικών κοινωνιών, προκειμένου να συνδράμουν στον αγώνα της πρόληψης.

     Ολοκληρώθηκαν οι παρεμβάσεις του Κέντρου Πρόληψης «Πυξίδα» στο 3ου Γυμνάσιο Νεάπολης σε μαθητές της  Α΄ Γυμνασίου με θέμα τη συνεργασία μεταξύ των μαθητών και την καλή επικοινωνία.

     Οι μαθητές συμμετείχαν σε δράσεις με την «Πυξίδα» και την εμψύχωση  των στελεχών Γαβριέλα Τερζοπούλου, ψυχολόγο, και Κική Φυλακτού, κοινωνική ανθρωπολόγο, στοχεύοντας στην ανάδειξη καλών μεθόδων συνεργασίας μεταξύ τους, αλλά και με τους καθηγητές οι οποίοι συμμετείχαν στη δράση με διάθεση και άκουσαν τους μαθητές.

     Τα παιδιά δούλεψαν σε ομάδες, σχεδίασαν και δημιούργησαν ιστορίες εφήβων της ηλικίας τους και εξέφρασαν ανάγκες και προβληματισμούς για αυτήν την ηλικία. Πολύ σημαντική η έκφραση ονείρων και στόχων για το μέλλον. Συζητήσαμε και μιλήσαμε για την καλή επικοινωνία με τους συμμαθητές τους ώστε να μπορούν να περνούν όμορφα και εποικοδομητικά τις ώρες στο σχολικό περιβάλλον πέρα από το διδακτικό μέρος.

     Και συνεχίζουμε…

 

 

Με μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκε στο Κέντρο Πρόληψης «Πυξίδα» (12.1.2023) το εκπαιδευτικό σεμινάριο που απευθύνεται σε καθηγητές της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Πρόκειται για την τρίτη κατά σειρά θεματική συνάντηση με θέμα «Κίνητρα μάθησης», η οποία διεξήχθη υπό το συντονισμό της Χρυσάνθης Κολύβα, ψυχολόγου-επιστημονικού στελέχους της «Πυξίδας».

Συνολικά 25 καθηγητές από τα Γυμνάσια και τα Λύκεια της περιοχής ευθύνης της «Πυξίδας» συμμετείχαν στη συνάντηση αυτή, κάνοντας έτσι το ξεκίνημα της νέας χρονιάς δυνατό και ελπιδοφόρο. Οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να επεξεργαστούν ζητήματα σχετικά με τις δυσκολίες αλλά και τις ευκαιρίες που προσφέρει η εφηβική ηλικία όσον αφορά τις διεργασίες της μάθησης. Μέσα από ομαδικές βιωματικές δραστηριότητες αναδύθηκε η έντονη ανάγκη σύνδεσης της μάθησης με το συναίσθημα. Επίσης κατέστη σαφής η αξία της προσωπικής νοηματοδότησης καθώς και της σημασιολογικής σύνδεσης με το γνωστικό αντικείμενο.
Χρησιμοποιήθηκε το συμβολικό υλικό της Ομηρικής Οδύσσειας προκειμένου να περιγραφεί η γνωσιακή διαδικασία ως ένα ταξίδι που προσφέρει γνώσεις και περιπέτειες, με απώτερο στόχο τον προορισμό της αληθινής και διαχρονικής μάθησης.

Πολλοί εκπαιδευτικοί ζήτησαν να τους διατεθεί το υλικό της παρουσίασης ώστε να το αξιοποιήσουν περαιτέρω. Επίσης επίκεινται συναντήσεις με γονείς, ώστε να ευαισθητοποιηθούν στο δικό τους ρόλο αναφορικά με την ενίσχυση των κινήτρων μάθησης.