Αναπτυξιακά στάδια των παιδιών 4 και 5 ετών
Το παιδί 4 ετών
Σωματική ανάπτυξη
• Επιβραδύνεται η ανάπτυξη. Του αρέσει να κινείται και να κουνιέται αλλά ακόμη μπορεί να κάθεται και να παίζει για ένα λογικό χρονικό διάστημα.
• Χρησιμοποιεί τους μεγάλους μύες για να τρέχει, να πηδάει, να χοροπηδάει και να σκαρφαλώνει.
• Είναι πολύ ενεργητικό και έχει ξεσπάσματα/ εκρήξεις ορμής και ενέργειας.
• Βελτιώνεται στο συντονισμό των μικρών μυών. Μπορεί να κόψει, να βάψει, να ντυθεί, να πλύνει τα δόντια του, πηγαίνει στο μπάνιο μόνο του, να βοηθάει τα μικρότερα αδελφάκια. Μπορεί να αναγνωρίζει σχήματα και χρώματα.
• Κουράζεται εύκολα και χρειάζεται ακόμη περιόδους ανάπαυσης.

Νοητική ανάπτυξη
• Ρωτάει πολλές ερωτήσεις: Πώς; Γιατί; Για ποιο λόγο;
• Συναρπάζεται από τις λέξεις – τον ήχο τους και την επίδρασή τους στους άλλους. Πειραματίζεται με ακατάλληλη γλώσσα όπως και με την ποίηση.
• Λατρεύει να προσποιείται, να επινοεί ιστορίες, να παίζει ρόλους. Συχνά έχει ένα πολύ «πραγματικό» προσποιητό φίλο, που πρέπει να κάθεται στο τραπέζι, να έχει χώρο στο κάθισμα του αυτοκινήτου, κ.λπ. (Ακούστε μια συζήτηση με αυτόν τον προσποιητό φίλο. Μπορείτε να μάθετε πολλά για το παιδί)!
• Του αρέσει να αγγίζει, να αισθάνεται, να δοκιμάζει, να ψάχνει.
• Του αρέσει να παίζει με τουβλάκια, άμμο, νερό, μπογιά, σκόνη και πέτρες.
• Μαθαίνει ψάχνοντας (περπατάει στα δάση, επισκέπτεται το ζωολογικό κήπο, κάνει μικρές βόλτες στην εξοχή γύρω από την πόλη).
• Περνάει από το ένα πράγμα στο άλλο, παρατηρώντας πολλές λεπτομέρειες.
• Θέλει να διαλέγει το δικό του φαγητό.
• Αναπτύσσει μία αίσθηση του χιούμορ.
• Του αρέσει ο έπαινος από τους άλλους
• Νομίζει ότι μπορεί να κάνει «τα πάντα»

Κοινωνική ανάπτυξη
• Χρειάζεται ξεκάθαρα όρια. Μαθαίνει να αποδέχεται κανόνες. Μιμείται τη συμπεριφορά των σημαντικών ενηλίκων.
• Είναι φιλικό και συνεργάσιμο. Παίζει σε μικρές ομάδες των δύο, τριών, ή τεσσάρων.
• Του αρέσει όμως επίσης να παίζει και μόνο του.
• Μπορεί να αναλάβει απλές ευθύνες και μπορεί τις περισσότερες φορές να κάνει κάτι εκ περιτροπής.
• Αρχίζει να φεύγει πέρα από τα όρια της αυλής του, για φίλους και περιπέτειες.
• Συναισθηματική ανάπτυξη.
• Λατρεύει να χρησιμοποιεί τη λέξη «όχι».
• Μπορεί να αλλάζει διάθεση από συνεργάσιμο σε πεισματάρικο, χαρούμενο σε θυμωμένο, μέσα σε μια στιγμή.
• Αυξάνει η αυτο-εκτίμησή του, δεδομένου ότι αποκτά καινούργιες δεξιότητες.
• Έχει περιστασιακούς φόβους και αισθήματα ανασφάλειας. Αυτά τα αισθήματα και οι φόβοι μπορεί να διαφοροποιούνται σημαντικά ανάλογα με το περιβάλλον του σπιτιού και την υποστήριξη της κοινότητας.

Συναισθηματική ανάπτυξη
• Μαθαίνει καλά μέσα από συγκεκριμένες δραστηριότητες σχετικές με ιδιαίτερα ενδιαφέροντα και εμπειρίες. Μαθαίνει κάνοντας, παρατηρώντας και αλληλεπιδρώντας άτυπα με άλλα παιδιά και ενηλίκους.
• Αισθάνεται καλά να λύνει μόνο του τα προβλήματά του. Θα πειραματιστεί και θα προσπαθήσει ξανά αν προσλάβει θετικές αντιδράσεις.
• Συχνά θέλει πολύ περισσότερη ανεξαρτησία απ’ ότι μπορεί να χειριστεί.



Το παιδί 5 ετών
Σωματική ανάπτυξη
• Αυξάνει τη δραστηριότητα. Καταφέρνει καλύτερη ισορροπία. Καβαλάει τρίκυκλο (ίσως ακόμη και ποδήλατο), χτυπάει μπάλες, πηδάει, χοροπηδάει, κινείται με τους ρυθμούς.
• Βρίσκει τις σωματικές ασκήσεις πιο εύκολες. Μπορεί ακόμη να είναι ανήσυχο, όταν κουράζεται.
• Δείχνει αυξημένη προτίμηση στο δεξί ή το αριστερό χέρι. Του αρέσει να κάνει πράγματα με τα χέρια – να ζωγραφίζει, να κόβει, να βάφει, να σφυροκοπά, να χτίζει (πασχίζει για την πραγματικότητα στα τεχνικά αλλά παρεμποδίζεται –ματαιώνεται- από τους περιορισμούς της ικανότητάς του).
• Βελτιώνει τις λεπτές κινητικές δεξιότητες. Μπορεί να σχεδιάσει γράμματα και σχήματα, να βάλει μικρά αντικείμενα σε λεπτά κουτιά, να περνάει χάντρες σε ένα κορδόνι, κ.λ.π.). Περνάει περισσότερη ώρα φτιάχνοντας παζλ, και του αρέσει να κάνει συνεχώς τα ίδια γρηγορότερα και γρηγορότερα. – ιδίως όταν επαινείται για μια καλή δουλειά)!

Νοητική ανάπτυξη
• Είναι ακόμη περίεργο. Του αρέσει να μαθαίνει καινούργια γεγονότα και να τα επαναλαμβάνει σε άλλους.
• Μπορεί να πει ολόκληρο το όνομα του, την ηλικία και τουλάχιστον ένα μέρος της διεύθυνσής του.
• Είναι κτητικό με τα παιχνίδια και τα άλλα υπάρχοντά του και τα θέλει στο σωστό τους μέρος. Του αρέσει να λέει ιστορίες και να έχει ευθύνες.
• Του αρέσει να υπαγορεύει ιστορίες και να «διαβάζει» ότι είπε. Ενδιαφέρεται για τις λέξεις, ανταποκρίνεται σε λεκτικές ταμπέλες στο σπίτι και στο σχολείο (καρέκλα, τραπέζι, τηλέφωνο, νεροχύτης). Του αρέσει να παίζει μαντικά παιχνίδια και μπορεί να φτιάξει ερωτήσεις για άλλους.
• Μπορεί να χειριστεί πιο σύνθετα νοήματα και έννοιες. Του αρέσει να παίρνει μέρος σε συζητήσεις ενηλίκων, ιδίως στο σπίτι.
• Αρχίζει να ξεχωρίζει το φανταστικό από την πραγματικότητα.

Κοινωνική ανάπτυξη
• Ενδιαφέρεται βαθιά για τις οικογενειακές σχέσεις.
• Αυξάνει η ευαισθησία του και το ενδιαφέρον του για τους άλλους. Απολαμβάνει να παίζει με μέλη της οικογένειας και μπορεί να βοηθήσει στη διαχείριση των σχέσεων με τους άλλους.
• Ευημερεί στην ελευθερία, αλλά χρειάζεται όρια.
• Τείνει να προσαρμόζεται κοινωνικά
• Έχει τεράστια φαντασία- του αρέσει να προσποιείται, να ντύνεται, και να υποθέτει φανταστικούς ρόλους.
• Έχει έναν ιδιαίτερο φίλο, αλλά θα παίξει καλά με τέσσερα ή πέντε παιδιά.
• Είναι προστατευτικό σε μικρότερα αδελφάκια.
• Κατακτά την υπομονή.

Συναισθηματική ανάπτυξη
• Του αρέσει να συμβιβάζεται και να ικανοποιεί τους ενηλίκους. Η οικογένεια και οι φίλοι είναι τα κύρια ενδιαφέροντα (μια σχετικά ήρεμη περίοδος συναισθηματικά).
• Μπορεί να λέει ψέματα και να αρνείται την ευθύνη για τις πράξεις του.
• Του αρέσει να φροντίζει, ανταποκρίνεται σε εκκλήσεις για βοήθεια, συνήθως ζητάει την άδεια.
• Συνήθως νοιώθει αμήχανα και είναι ευαίσθητο στην κριτική.
• Αρχίζει να ζηλεύει τους φίλους, παρατηρεί διαφορές.
• Αντιδράει θετικά στην κατάλληλη ενίσχυση, ενθάρρυνση και χαμογελάει. Απολαμβάνει τον έπαινο των ενηλίκων.
• Μαθαίνει να δέχεται τις λογικές συνέπειες των πράξεων.
• Χρειάζεται συχνές και άμεσες αμοιβές για την καλή συμπεριφορά.
• Παρηγορείται με την αποδοχή των λαθών και μαθαίνει καλύτερα όταν «πιάνεται να είναι καλό».


Μετάφραση από το υλικό πρόληψης:
«Being Healthy and Safe with McGruff and Scruff: Activity Book for Preschool, Head Start, and Other Child Care Programs», National Crime Prevention Council, Washington, DC, Department of Justice, Washington DC. Office of Justice Programs.

Απόδοση στα Ελληνικά:
Αλεξάνδρα Πορτσέλη , Ψυχολόγος - στέλεχος πρόληψης, Κέντρο Πρόληψης της Εξάρτησης και προαγωγής της Υγείας ΠΥΞΙΔΑ

:
 
 
 
 
   Είμαι
   Ηλεκτρονική Βιβλιοθήκη
 
 
Εγγραφή      
 
   Μύθοι & Αλήθειες
Αξιολογήσετε τις γνώσεις σας γύρω από τις ουσίες, "παίζο- ντας" ένα διασκεδαστικό και χρήσιμο παιχνίδι ...
Ουσίες & Εγκέφαλος
Τι συμβαίνει στον εγκέφαλο μόλις δεχθεί μια ουσία; Εικο-νογραφημένη, επιστημονική εφαρμογή ...
Newsletter
Εγγραφείτε για να λαμβάνετε την τακτική μας ενημέρωση!
Επταπυργίου 151, 56626 Συκιές Θεσσαλονίκη, Τηλ.: 2310202015 Fax: 2310204453  (φόρμα επικοινωνίας)
 

Ένα …διαφορετικό Φεστιβάλ από την «Πυξίδα»
Εβδομάδα πρόληψης της εξάρτησης από νόμιμες ουσίες
Η


Όλοι μαζί: Όχι στο κάπνισμα!
Εκδήλωση των Κέντρων Πρόληψης νομού Θεσσαλονίκης στις


Ενημερωτική εκδήλωση για παιδιά με ΔΕΠΥ
H Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής-Υπερκινητικότητα


Ένας …Κήπος Πρόληψης ανθίζει στην «ΠΥΞΙΔΑ»
● Διήμερο σεμινάριο για εκπαιδευτικούς Δημοτικών


H«ΠΥΞΙΔΑ» πάει… «Βαλκανική Πλατεία»
Με ένα δικό του ενημερωτικό περίπτερο το Κέντρο Πρόληψης