Το πρόγραμμα πρόληψης για το γυμνάσιο αποτελεί μία από τις πρώτες δράσεις της ΠΥΞΙΔΑΣ και έχει μια μακρά ιστορία εφαρμογής στα σχολεία της περιοχής μας. Περιλαμβάνει μια δέσμη παρεμβάσεων και δράσεων που απευθύνονται σε εκπαιδευτικούς, γονείς και μαθητές και μαθήτριες των γυμνασίων, προκειμένου να δημιουργηθεί ένα ευνοϊκότερο περιβάλλον για την υγιή, ψυχική και συναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών και να αποτραπτούν βλαπτικές συμπεριφορές όπως είναι η χρήση τσιγάρου, αλκοόλ και άλλων εξαρτησιογόνων ουσιών, αλλά και συμπεριφορές κινδύνου όπως η κακή χρήση του διαδικτύου, η παραβατική συμπεριφορά κ.α.
Το πρόγραμμα υλοποιείται σε διάφορα επίπεδα και προσπαθεί, μέσα από δράσεις στο χώρο της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, να ευαισθητοποιήσει και να κινητοποιήσει όλη τη σχολική κοινότητα για τη δημιουργία μιας θετικής εμπειρίας για όλους κι όλες τους/τις εμπλεκόμενους/ες και κυρίως για τους εφήβους που αποτελούν και τους τελικούς αποδέκτες. Η προσπάθεια αυτή γίνεται σε συνεργασία με τις αρμόδιες αρχές του Υπουργείου Παιδείας και τα στελέχη της εκπαίδευσης.
Προς τους εκπαιδευτικούς
Μία βασική ομάδα παρέμβασης αποτελούν οι εκπαιδευτικοί. Η ενασχόληση τους με τα παιδιά είναι καθημερινή, γεγονός που τους φέρνει αντιμέτωπους με συμπεριφορές και προβλήματα μαθητών/τριών (χρήση ουσιών, ψυχολογικά προβλήματα κ.ά.) που τους δυσκολεύουν και σε αρκετές περιπτώσεις χρήζουν ιδιαίτερης βοήθειας. Αναγνωρίζοντας τον πρωταγωνιστικό ρόλο τους στο σχολείο και στην προαγωγή της υγείας, αλλά επίσης και τις ιδιαίτερες ανάγκες που έχουν, η ΠΥΞΙΔΑ τους δίνει προτεραιότητα.
Το πρόγραμμα πρόληψης για τα γυμνάσια προβλέπει την εκπαίδευση τους σε θέματα πρόληψης και αγωγής υγείας και την υποστήριξη τους, στη συνέχεια, για την αξιοποίηση των γνώσεων και των εκπαιδευτικών εμπειριών τους στην καθημερινή τους διδασκαλία και για την ανάπτυξη βραχέων παρεμβάσεων πρόληψης και προγραμμάτων αγωγής υγείας. Έτσι, διοργανώνονται ενημερωτικές συναντήσεις με καθηγητές, εξειδικευμένα εκπαιδευτικά σεμινάρια για την ενίσχυση του παιδαγωγικού τους ρόλου και για την εφαρμογή προγραμμάτων αγωγής υγείας στο σχολείο, καθώς κι ενδοσχολικές επιμορφώσεις για συλλόγους καθηγητών/τριών.
Ιδιαίτερα σημαντικός είναι ο ρόλος των διευθυντών/ντριών των σχολείων, για τους οποίους/ες διοργανώνονται ενημερώσεις και σεμινάρια ευαισθητοποίησης, που στοχεύουν στην υποστήριξη του καταλυτικού ρόλου του διευθυντή/τριας και σε μια πολιτική πρόληψης στο σχολείο.
Προς τους μαθητές και τις μαθήτριες
Οι έφηβοι αποτελούν μια ευάλωτη κοινωνική ομάδα, καθώς διανύουν μια μεταβατική περίοδο της ζωής τους, με αλλαγές σε όλους τους τομείς ανάπτυξης, που συχνά τους κάνουν επιρρεπείς σε ερεθίσματα και μηνύματα που δέχονται από το περιβάλλον. Ο χώρος του σχολείου είναι ο καταλληλότερος για την ανάπτυξη προγραμμάτων, καθώς αποτελεί ένα βασικό θεσμό διαπαιδαγώγησης και κοινωνικοποίησης, παρόλα τα προβλήματα που παρουσιάζει και την αμφισβήτηση που δέχεται τα τελευταία χρόνια. Έτσι, οργανώνονται από εκπαιδευμένους/ες καθηγητές/τριες προγράμματα αγωγής υγείας και βιωματικές ομάδες με μαθητές/τριες ώστε τα παιδιά να αναπτύξουν προσωπικές και κοινωνικές δεξιότητες και να διερευνήσουν θέματα που απασχολούν τους/τις εφήβους.
Παράλληλα, η Πυξίδα ανταποκρίνεται σε αιτήματα σχολείων για επικεντρωμένες παρεμβάσεις πρόληψης προκειμένου να υποστηριχθούν ομάδες μαθητών/τριών που πιθανόν είναι πιο ευάλωτες και
σύντομες παρεμβάσεις ενημέρωσης & ευαισθητοποίησης με τους/τις μαθητές/τριες για θέματα όπως οι εξαρτήσεις, ο εκφοβισμός, το διαδίκτυο, ο έρωτας κ. ά
Προς τους γονείς
Παράλληλα με τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές/τριες το πρόγραμμα προσεγγίζει και τους γονείς, καθώς είναι ένα από τα τρία βασικά μέρη της σχολικής κοινότητας και η παρουσία τους ή μη σε αυτήν επηρεάζει σημαντικά τη σχολική ζωή και διαμορφώνει σε μεγάλο βαθμό το κλίμα στις σχέσεις μέσα στο σχολείο. Επιπλέον, η εμπλοκή των γονέων επηρεάζει τη ζωή των παιδιών τους και φαίνεται να συνδέεται με τη συμπεριφορά και την απόδοση τους. Έτσι, γίνονται ενημερωτικές συζητήσεις με γονείς στο πλαίσιο του σχολείου, ώστε η συντονισμένη δράση τους με το εκπαιδευτικό προσωπικό του σχολείου να κάνει αποτελεσματικότερη οποιαδήποτε προσπάθεια.
Όλες αυτές οι δράσεις ενισχύονται μέσα από εκδηλώσεις και έρευνες, εκδόσεις ενημερωτικών εντύπων και εκπαιδευτικού υλικού που επιτρέπουν μια άλλη προσέγγιση και ανάπτυξη της δουλειάς στα σχολεία. Τέλος, η ατομική συμβουλευτική αποτελεί μια δράση που ανταποκρίνεται σε αιτήματα ατόμων μέσα από το σχολικό χώρο για την αντιμετώπιση ψυχοκοινωνικών προβλημάτων.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ