2310.202015
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Χάρτης
Άρθρο της ψυχολόγου, και στελέχους του Κέντρου Πρόληψης "ΠΥΞΙΔΑ", Αλεξάνδρας Πορτσέλη για το "Άγχος αποχωρισμού γονιών και παιδιών"
ΝΑΙ λοιπόν! Το μωράκι μου μεγάλωσε πια κι ήρθε η ώρα να πάει για πρώτη φορά στο καινούριο του σχολείο!
«Είναι τόσες πολλές οι σκέψεις και οι αγωνίες μου που θα χρειαστεί να το αφήσω σ` έναν άγνωστο χώρο με άγνωστους ανθρώπους… Θα τα καταφέρει άραγε να είναι καλά εκεί; Θα το φροντίσουν αρκετά; Θα καταλαβαίνουν τι λέει, τι ζητάει και τι χρειάζεται; Πώς θα είναι οι δασκάλες του; Τι θα γίνει με την πάνα του; Θα έχει φίλους; Θα παίζει όμορφα με τα άλλα παιδιά; Μήπως θα κλαίει συνέχεια και θα νιώθει δυστυχισμένο κι ότι το παράτησα;…
Και τώρα τι θα κάνω άραγε το χρόνο που δεν θα είμαι με το παιδί; Είναι φυσιολογικό που χαίρομαι και λίγο που θα πάρω μιαν ανάσα και ξαφνικά θα έχω έναν δικό μου, ολόδικο μου χρόνο;…»
Κι ο κατάλογος των ερωτημάτων μπορεί να μην τελειώνει, γιατί απλά είμαστε γονείς κι ανησυχούμε κι αγωνιούμε και θέλουμε ό, τι καλύτερο για τα παιδιά μας. Επίσης εκτός από την αγωνία, νιώθουμε ίσως κι ένα κρυφό καμάρι και μια περηφάνια που το παιδάκι μας μεγάλωσε τόσο, ώστε να έχει μια δική του καθημερινότητα. Ακόμη και μια λαχτάρα για λίγη επιτέλους αυτονομία δική μας, λίγη ξεγνοιασιά και λίγο άδειασμα από τη συνεχή έγνοια για το παιδί και τις επιθυμίες του, που παρεμπιπτόντως σ` αυτήν την ηλικία είναι και ατελείωτες!!!
Κι έχουμε δίκιο και οι αντιδράσεις μας είναι τόσο μα τόσο φυσιολογικές!
Όπως φυσιολογικές είναι και οι αντιδράσεις του παιδιού, που αν έχει κάνει έναν αρκετά ασφαλή δεσμό με το γονιό του, το πιο πιθανό είναι ότι θα διαμαρτυρηθεί στην αρχή που θα χρειαστεί να τον αποχωριστεί, γιατί θα του λείπει, γιατί μπορεί να νιώθει φόβο και ανασφάλεια στο καινούριο του περιβάλλον, γιατί φοβάται ότι θα το αφήσουμε εκεί για πάντα, γιατί θα αρχίσει να μοιράζεται και να μαθαίνει να ελέγχει τις επιθυμίες και τις αντιδράσεις του…
Κι ο κατάλογος μπορεί να μην τελειώνει απλά γιατί είναι παιδί και χρειάζεται να νιώθει ασφάλεια και αγάπη και ότι οι ανάγκες του ακούγονται και καλύπτονται ικανοποιητικά.
Ένα παιδί δεν θα συνηθίσει ακριβώς, όπως συχνά λέμε, αλλά θα αρχίσει σιγά σιγά να νιώθει ασφάλεια και αγάπη στο καινούριο του περιβάλλον κι αυτό χρειάζεται χρόνο, γι ` αυτό ακριβώς και οι παιδαγωγοί γνωρίζουν και προβλέπουν τον πρώτο καιρό ως χρόνο προσαρμογής του παιδιού. Επίσης θα χρειαστεί να πειστεί ότι θα πάμε να το πάρουμε κάθε φορά, κάθε μέρα και στην ώρα μας, κι αυτό θα του δώσει σιγά σιγά την ευκαιρία να νιώσει λιγότερο το άγχος του αποχωρισμού, να χαλαρώσει και ν` αρχίσει να απολαμβάνει τις δραστηριότητες, τις παρέες και την καθημερινότητά του στον παιδικό σταθμό.
Στις περισσότερες περιπτώσεις η προσαρμογή των παιδιών ακολουθεί μια φυσιολογική πορεία, με τις πρώτες αντιδράσεις διαμαρτυρίας να μειώνονται σταδιακά, και παιδιά και γονείς να προσαρμόζονται στα νέα δεδομένα της ζωής τους και να βρίσκουν τις καινούριες τους ισορροπίες.
Εμείς στην ΠΥΞΙΔΑ είμαστε κοντά σας κάθε χρόνο στην έναρξη του σχολικού έτους, με μια ειδική ομάδα για γονείς που διαχειρίζεται την ένταξη και την προσαρμογή των παιδιών στον παιδικό σταθμό και βοηθά τους γονείς να διαπραγματευτούν, να συζητήσουν, να μοιραστούν τους προβληματισμούς και τις ανησυχίες τους και να περάσουν έτσι πιο συντροφικά και λιγότερο μόνοι την δύσκολη ίσως και αγωνιώδη φάση της πρώτης αποχώρησης του παιδιού από το σπίτι.
Επιπλέον μπορεί κάθε γονιός να ζητήσει ατομική συμβουλευτική και υποστήριξη κυρίως αν οι αντιδράσεις του παιδιού είναι πάρα πολύ έντονες, επίμονες και δεν αλλάζουν σταδιακά ή αν ο γονιός έχει κάποιο ιδιαίτερο πρόβλημα που τον απασχολεί και νιώθει ότι χρειάζεται υποστήριξη στο γονεϊκό του ρόλο.
Κάθε τέλος είναι και μια καινούρια αρχή, κι αν σήμανε για ` μας το τέλος της βρεφικής ηλικίας, ωστόσο ξεκινά η νηπιακή και τώρα ποιος μας πιάνει!!!
TIPS ΓΙΑ ΓΟΝΕΙΣ:
Διήμερο βιωματικό σεμινάριο για τα επιστημονικά στελέχη των Κέντρων Πρόληψης διοργανώνει το Κέντρο Πρόληψης «ΠΥΞΙΔΑ», σε συνεργασία με το Κέντρο Εκπαίδευσης του ΟΚΑΝΑ. Αυτό θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη και την Παρασκευή, 8 και 9 Σεπτεμβρίου αντίστοιχα, πάνω στο εκπαιδευτικό υλικό πρόληψης της εξάρτησης για τα γυμνάσια «ΞΕΡΩ ΤΙ ΖΗΤΑΩ».
Το σεμινάριο θα παρακολουθήσουν επιστήμονες διαφορετικών ειδικοτήτων (ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί, κοινωνιολόγοι) που πρόκειται στη συνέχεια να εκπαιδεύσουν καθηγητές στα σχολεία της περιοχής τους, προκειμένου να συνδράμουν με τη σειρά τους στην πρόληψη της εξάρτησης στα σχολεία.
«Μέλημα των ανθρώπων που δουλεύουμε στην πρόληψη είναι η δημιουργία ενός δικτύου συνεργασίας και αλληλοϋποστήριξης, όπου θα μοιραζόμαστε καλές πρακτικές και θα αναζητούμε από κοινού ιδέες και νέες μεθόδους για να δημιουργήσουμε ένα δίχτυ ασφάλειας για τα απιδιά και τους εφήβους. Σε αυτό το πνεύμα κινούμαστε στην ‘‘ΠΥΞΙΔΑ’’ επιδιώκοντας να μοιραστούμε την εμπειρία μας και να αποκομίσουμε από την εμπειρία των συναδέλφων σε όλη την Ελλάδα, καθώς η 20ετή πλέον ιστορία της πρόληψης στη χώρα μας έχει πολλούς καρπούς», αναφέρει η σχολική ψυχολόγος, και αναπληρώτρια επιστημονική διευθύντρια του Κέντρου Πρόληψης, Μαρία Κυριακίδου.
Το πρόγραμμα «ΞΕΡΩ ΤΙ ΖΗΤΑΩ», που θα είναι και το αντικείμενο αυτού του σεμιναρίου, δημιουργήθηκε στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Μελέτης για την αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας των σχολικών προγραμμάτων πρόληψης (EuropeanDrugAddictionPreventionTrial). Αυτό είχε ως αποτέλεσμα τη μείωση της χρήσης καπνού, ναρκωτικών και την κατάχρηση αλκοόλ. Και φάνηκε ότι έχει ιδιαίτερα θετικά αποτελέσματα στα πρώτα στάδια του πειραματισμού, αποτρέπει δηλαδή τους εφήβους που δοκιμάζουν κάποια ουσία, όπως αλκοόλ, νικοτίνη, να συνεχίσουν τη χρήση της.
Το εκπαιδευτικό εγχειρίδιο επανεκδόθηκε με τη χρηματοδότηση του ΟΚΑΝΑ και υιοθετήθηκε από πολλά Κέντρα Πρόληψης της χώρας για την ανάπτυξη σχετικών προγραμμάτων πρόληψης στα γυμνάσια.
ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ «ΞΕΡΩ ΤΙ ΖΗΤΑΩ»
Το «Ξέρω τι ζητάω», γνωστό στις υπόλοιπες Ευρωπαϊκές χώρες ως Unplugged, είναι ένα σχολικό πρόγραμμα πρόληψης της χρήσης ψυχοτρόπων ουσιών για εφήβους ηλικίας 12-14 ετών και βασίζεται στο μοντέλο των Ολοκληρωμένων Προγραμμάτων Κοινωνικών Επιρροών (ComprehensiveSocialInfluencePrograms).
Η καινοτομία του έγκειται στο ότι αναπτύχθηκε με τη συνεργασία Φορέων (Πανεπιστήμια και Υπηρεσίες Πρόληψης) από επτά κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Αυστρία, Βέλγιο, Γερμανία, Ελλάδα, Ιταλία, Ισπανία και Σουηδία), καθώς και το Ευρωπαϊκό Κέντρο Παρακολούθησης των Ναρκωτικών και της Τοξικομανίας (EMCDDA), στο πλαίσιο του προγράμματος Eu-Dap(EUropean Drug Addiction Prevention trial) και αξιολογήθηκε ως προς την αποτελεσματικότητα του.
Στη δεύτερη φάση του προγράμματος η συνεργασία εμπλουτίστηκε με τη συμμετοχή φορέων από την Πολωνία και την Τσεχία.Από την Ελλάδα στην ομάδα σχεδιασμού της αξιολόγησης συμμετείχε το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης και Πληροφόρησης για τα Ναρκωτικά (ΕΚΤΕΠΝ)-Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Ψυχικής Υγιεινής (ΕΠΙΨΥ), ενώ στην ομάδα σχεδιασμού της παρέμβασης το Κέντρο Πρόληψης «ΠΥΞΙΔΑ».
Για το σχεδιασμό του προγράμματος συνεκτιμήθηκαν τα αποτελέσματα προηγούμενων ερευνών, αλλά και η εμπειρία από τη δουλειά στην κοινότητα των εμπλεκόμενων φορέων. Πρόκειται για ένα αλληλεπιδραστικό πρόγραμμα που ενσωματώνει την εκπαίδευση σε δεξιότητες ζωής και την κανονιστική εκπαίδευση.
Ο στόχος του προγράμματος είναι να μειώσει την έναρξη της χρήσης εξαρτησιογόνων ουσιών από τους εφήβους και να καθυστερήσει τη μετάβαση από την πειραματική στη συστηματική χρήση ουσιών. Οι εξαρτησιογόνες ουσίες με τις οποίες ασχολείται είναι ο καπνός, το αλκοόλ, η κάνναβη κι άλλες παράνομες ουσίες.
Το πρόγραμμα περιλαμβάνει:
α) πρόγραμμα πρόληψη για τους μαθητές με 12 ενότητες, που περιγράφονται διεξοδικά και μπορούν να εφαρμοστούν εύκολα, αποτελεσματικά και ολοκληρωμένα μέσα στις σχολικές τάξεις,
β) πρόγραμμα πρόληψης για γονείς (υλικό για 3 απογευματινές συναντήσεις) με στόχο την ευαισθητοποίηση για τη στήριξη της προσπάθειας που γίνεται στο σχολείο.
Στα παραρτήματα περιλαμβάνονται:
α) οδηγίες για τα παιχνίδια εμψύχωσης (ρόλων και κίνησης), που μπορεί να αξιοποιήσει ο εκπαιδευτικός,
β) πληροφορίες για τις ουσίες, για τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς, και
γ) κάρτες για το παιχνίδι γνώσεων.
Επιπλέον το εγχειρίδιο συνοδεύεται από το τετράδιο του μαθητή (ηλεκτρονική μορφή).
Το πρόγραμμα έχει την έγκριση του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου. Υλοποιείται από εκπαιδευτικούς που έχουν παρακολουθήσει προηγουμένως το σχετικό βιωματικό σεμινάριο με την εποπτεία του αρμόδιου Κέντρου Πρόληψης, και σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της περιοχής τους.
Η αποτελεσματικότητα του προγράμματος
Για την αξιολόγηση του προγράμματος πραγματοποιήθηκε έρευνα σε τυχαία στρωματοποιημένο δείγμα με ομάδα ελέγχου, ενώ υπήρξε και επανέλεγχος για τη διερεύνηση της διατήρησης των αποτελεσμάτων. Η έρευνα κατέδειξε την αποτελεσματικότητά του στο μαθητικό πληθυσμό.
Συγκεκριμένα έδειξε μια αξιοσημείωτη μείωση στις συμπεριφορές που σχετίζονται με τη συστηματική χρήση ουσιών:
Σημαντικό είναι ότι στην επαναξιολόγησή του, που έγινε 1,5 χρόνο μετά, παραμένουν τα θετικά αποτελέσματα για την κατάχρηση αλκοόλ και τη χρήση της κάνναβης.
Η αναθεωρημένη έκδοση του εκπαιδευτικού υλικού εκδόθηκε με τη χρηματοδότηση του ΟΚΑΝΑ το 2011, προκειμένου να αξιοποιηθεί από τα Κέντρα Πρόληψης της χώρας για την υλοποίηση σχετικών προγραμμάτων πρόληψης στην Ελλάδα. Πολλά κέντρα Πρόληψης, ύστερα από τη συμμετοχή τους στις εκπαιδεύσεις που διοργανώθηκαν, προχώρησαν στην υποστήριξη σχετικών προγραμμάτων στα σχολεία της περιοχής τους.
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ-ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ:
Κέντρο Πρόληψης «ΠΥΞΙΔΑ»: Γ. Τσαρούχη 3, Συκιές - Τηλ.: 2310.202015 & 2310.204453 - email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
ΕΚΤΑΚΤΗ ΑΙΜΟΔΟΣΙΑ ΣΤΟ ΔΗΜΟ ΝΕΑΠΟΛΗΣ-ΣΥΚΕΩΝ
ΓΙΑ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ